Zin en nut van adverteren in de krant

Zin en nut van adverteren in de krant
Dorus Arnts
studio-dorus-adverteren-blog

Wat is het nut van adverteren in de krant? Is dit überhaupt nog zinvol in een wereld vol nieuwe media? Studio Dorus ondersteunt bij het opzetten van een marketingplan.

Adverteren in kranten en tijdschriften

Een organisatie kan ervoor kiezen haar naamsbekendheid te vergroten door te adverteren in kranten of tijdschriften. Doelen van een organisatie zijn hierbij:

• Het vergroten van de naamsbekendheid
• Het aanprijzen van evenementen
• Het onder de aandacht brengen van producten of diensten
• Kortingsacties aanbieden

Hoe gerichter, hoe effectiever

Ook voor het adverteren in kranten geldt dat de doelgroepbepaling essentieel is. Een gerichte doelgroepsegmentatie bespaart geld aan de voorkant. Potentiële klanten worden gericht benadert. U kunt denken aan:

• Een voetbalschoenenleverancier die een advertentie plaatst in een voetbaltijdschrift
• De hovenier die advertentieruimte opkoopt in een tijdschrift over tuinieren
• De plaatselijke groenteboer zal met zijn acties in de lokale krant willen staan

Traditionele media

Het adverteren in kranten valt onder traditionele marketing. Kenmerkend voor deze vorm van marketing is dat er sprake is van eenzijdige communicatie. Een organisatie profileert zich met een dienst. Wanneer een consument dit voorbij ziet komen reageert hij hier wel of niet op.

Is adverteren nog zinvol

Het is duidelijk dat online marketing op dit moment volop in opkomst is. Alleen inzetten op traditionele marketing zou betekenen dat organisaties kansen missen. Dat wil niet zeggen dat traditionele marketing nutteloos is geworden. Een goed marketing- en communicatieplan omvat het gehele communicatiebeleid van een organisatie. Hierin worden beide vormen van marketing opgenomen. 

Lees meer over adverteren met Google AdWords