Telkens als ik iets koop op internet, krijg ik na mijn aankoop het verzoek om een review in te vullen. Daar word ik nogal moe van. Ik vul de reviews dan ook 9 van de 10 keer niet meer in. Toch vind ik de reviews die bij producten of diensten op webwinkels staan wel heel handig. Een review van een andere koper helpt mij een mening te vormen over het product en helpt mij ook beslissen of het product aansluit op mijn wensen. Welke reviews helpen mij daarbij het best? Juist, de reviews waarin mensen kritische kanttekeningen plaatsen. Deze lees ik met extra aandacht.
Een goede eerste indruk
Als ondernemer wil je graag een goede eerste indruk maken op een potentiële koper. Daarnaast wil je deze prospect overtuigen dat jouw bedrijf de beste keuze is. We achten onszelf allemaal de beste kandidaat voor een potentiële koper.
Maar hoe overtuig je klanten? Het liefst laat je de klant zelf jouw producten of diensten ervaren. Het probleem is dat ze die dan wel eerst moeten aanschaffen. En dat is helaas niet altijd mogelijk.
De op één na beste manier om iemand te overtuigen, is met behulp van referenties. Als ondernemer probeer je daarom zoveel mogelijk positieve referenties te verkrijgen. Met deze referenties kun je je prospects namelijk overtuigen. Dat klinkt logisch. Maar laten we ons eens verplaatsen in de schoenen van de prospect. Hoe kijkt die ertegenaan?
Vermijd te veel positieve reviews
Een webwinkel die alleen maar goede referenties heeft? Dat komt verdacht over, toch? Het kan niet zo zijn dat er geen enkel kritiekpunt is. Zelfs op de perfecte man of vrouw valt iets aan te merken.
Wanneer er alleen positieve reviews op een product of dienst zijn, denkt de gemiddelde klant dat de reviews ‘nep’ zijn of dat ze gefilterd zijn. Om te vermijden dat prospects er zo tegenaan kijken, kun je er als ondernemer het best voor zorgen dat van de 10 referenties 9 positief zijn en in ieder geval één minder positief is. Hierdoor winnen de goede referenties aan kracht.
De kracht van slechte reviews
Slechte reviews zorgen er dus voor dat prospects beter een mening kunnen vormen. Het helpt ze te bepalen of jouw product aansluit op hun behoeften. Zo kunnen zij jouw product beter vergelijken met de producten van concurrenten. Kortom, een slechte review is dus helemaal niet zo erg.