Het gebruik van apps
Doordat het gebruik van smartphones en tablets enorm is toegenomen, zijn er nieuwe kansen ontstaan voor bedrijven. Je kunt hierop inspelen door gebruik te maken van mobiele apps. In dit artikel bespreek ik wat apps zijn en wat je er als ondernemer mee kunt.
Wat zijn apps?
Een app is een stukje software dat je op je smartphone en tablet kunt installeren. Er zijn er honderdduizenden. De toepassingen zijn eindeloos: een reis plannen met het OV, internetradio luisteren, e-books lezen of een goed restaurant vinden en reserveren. De applicaties zijn populair omdat ze erg eenvoudig in gebruik zijn en vaak gespecialiseerd zijn, zoals de Buienradar-app.
Waarom zou je een app moeten inzetten?
Met een eigen app kun je je klanten sneller en efficiënter op de hoogte brengen van informatie en aanbiedingen. Tevens kun je hen via je eigen app interactief benaderen voor vragen, reserveringen en feedback.
Als je apps op de juiste manier inzet, is dit voor je bedrijf een sterke marketingtool; een instrument om je klanten realtime, actief en doelmatig te benaderen.
Voorbeelden van situaties waarin apps goed werken
Garagehouder biedt klanten een wintercheck of vakantiebeurt aan.
Café bindt klanten door berichten over een happy hour of live evenementen.
Restaurant maakt direct reserveren heel eenvoudig.
Makelaar brengt zijn zoekers op de hoogte van een nieuwe woning.
Uitzendbureau laat weten dat een nieuwe vacature openstaat.
Voordelen en nadelen van appmarketing
Zoals je kunt lezen, is het te overwegen om een app in te zetten voor je bedrijf. Om de keuze makkelijker te maken, heb ik de voor- en nadelen van mobiele apps op een rij gezet.
Voordelen van apps
● Een app is altijd bij de hand, want mensen nemen hun telefoon overal mee naartoe.
● Apps worden op de telefoon meer gebruikt dan mobiele sites.
● Apps kennen een betere gebruikservaring dan mobiele sites.
● Apps geven een betere dienstverlening naar je klanten.
Nadelen van apps
● Apps zijn duurder om te produceren dan mobiele sites.
● Apps hebben lager bereik dan mobiele sites, omdat niet elke app voor elk platform geschikt is.
● Apps worden niet geïndexeerd door Google.
Goede voorbeelden van apps
Weeg je keuze goed af. Bekijk de voor- en nadelen specifiek in het licht van jouw onderneming. Het is in ieder geval aan te raden om te kijken naar wat je kunt leren van succesvolle apps op de markt.
● Appie van Albert Heijn – Met deze app kun je boodschappenlijstjes maken, producten scannen, bonussen bekijken, recepten lezen en natuurlijk boodschappen bestellen. Een perfecte gebruiksvriendelijke app.
● Kruidvat app – Met deze app kun je folders bekijken, heb je een fotoservice, kun je gebruikmaken van extra voordeel en heb je een overzicht van alle vestigingen.
● App van restaurant Vodka and Wines in Den Haag – Met deze app staat het restaurant direct in contact met zijn klanten. Ze kunnen zo direct realtime acties pushen en zorgen daarmee voor goede klantenbinding. De klant kan ook direct op een actie reageren door een reserveergedeelte binnen de app. De app biedt ook de mogelijkheid tot het laten zien van een actie en het automatisch sparen van punten bij binnenkomst.